9. Opolski Festiwal Fotografii „Czas utrwalony”

 

9. Opolski Festiwal Fotografii „Czas utrwalony”

4.10. - 9.11.2019 r.

Główny organizator: Fundacja 2.8, projekt współfinansowany przez Miasto Opole 

Otwarcie festiwalu w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Opolu w piątek 4 października o godz. 17:30 

Główne prezentacje festiwalowe, spotkania oraz prezentacje książek odbędą się w Muzeum Śląska Opolskiego, Galerii Sztuki Współczesnej oraz Miejskiej Bibliotece Publicznej 18 i 19 października, szczegóły na stronie offoto.pl

Kuratorzy festiwalu: Sławoj Dubiel, Michał Grocholski, Sławomir Mielnik, Marek Szyryk 


9 Opolski Festiwal Fotografii

Czas utrwalony


Dzięki fotografii możemy jako jej autorzy czy widzowie doświadczać i przeżywać chwilę obecną, całą tą prostą bądź skomplikowaną rzeczywistość. W to medium wpisany jest również genotyp zatrzymania i utrwalania czy przypominania a wręcz odkrywania części sytuacji i nie zauważonych wcześniej momentów czy szczegółów. Fotografie mają pokazywać prawdę, ale ta naniesiona na płaską kartkę papieru, stwarza swój własny, autonomiczny świat. Utrwalamy coś, co od razu przynależy do przeszłości. „Widzimy” to, co już nie istnieje, przeminęło, zmieniło się. Jak światło gwiazd, które dociera do nas, podczas gdy same one już w tej kosmicznej otchłanią mogą nie istnieć.


Ten Czas utrwalony w obecnej dziewiątej edycji festiwalu zinterpretują zaproszeni autorzy.


Krzysztof Miller w swoim cyklu fotografii Rok 1989 – da nam okazję do poznania bardzo ważnego czasu w historii Europy Środkowej, który w tamtym, tytułowym roku przyniósł tak wiele zmian. Miller jako początkujący wówczas fotoreporter zapisywał prawdę czasu, nie tylko o przemianach w Polsce – pierwszych spotkaniach, które doprowadziły do obrad Okrągłego Stołu i w konsekwencji pierwszych wolnych wyborów, ale również o przełomowych wydarzeniach, które miały miejsce w wielu krajach Europy Środkowej. Oprócz rejestrowania wielkiej polityki nie zapominał kierować obiektywu na pozornie drobne sprawy czy na zwyczajnych ludzi - na ich twarze i rysujące się na nich emocje.


Adam Tuchliński – fotograf współpracujący z magazynami Forbs, Newsweek czy Playboy, zaprezentuje zestaw fotografii pt. I Love You All the Time. Jego portrety będą patrzeć na nas bez wsparcia literackiego tekstu, ale w związku z tym, że wobec wizerunku twarzy nie jest się pozbawionym emocji, bo ludzka twarz potrafi ją wywołać, czasem coś nam przypomnieć, możliwe, że wzruszyć – to nie pozostawią nas obojętnymi.


Fotografia to nie tylko powierzchnia błyszczącej odbitki. Czasem są to ludzie, którzy żyją i mają swoje historie i swoje problemy do opowiedzenia. Krzysztof Gołuch często zwraca uwagę w swojej fotograficznej pracy na osoby niepełnosprawne. Jego zestaw - Hotel jest serią wysublimowanych plastycznie fotografii zrealizowanych w zakładzie aktywizującym osoby niepełnosprawne, gdzie ludzie ci, pod opieką kadry pomagają w prowadzeniu funkcjonującego hotelu. Prosta, zwykła praca zaciera różnice między ludźmi pokazując życie wypełnione sensem i spełnieniem zawodowym obleczone przez autora w piękno fotografii, w jej wrażliwość na światło i na plastyczność formy. 


Alexander Michała Siarka to fotograficzny dokument o próbie wykucia nowego mitu narodowego Macedonii. Prezentowane fotografie skłaniają nas do refleksji na temat relacji władzy, krajobrazu i tożsamości narodowej. Szczególnie mocno wybrzmiewa pytanie o krajobraz – czy przynależy on jeszcze do swojego świata Przyrody czy już do Kultury będąc anektowany przez politykę. Populistyczny rząd zbudował i następnie zdemontował fasadowe, betonowo-gipsowe pomniki ze swojej wymyślonej historii. Siarek pokazuje tworzenie nowych, narodowych mitów, a następnie demaskuje cynizm polityków, którzy w imię sprawowania władzy sami nie wierzą w to co robią, co powoduje upadek tego wielkiego populistycznego projektu narodowego. To fotografia, która swoją formą i fotograficznym przekazem obnaża mechanizm budowania nowych mitologii.


O krajobrazach skażonych przez historię opowiada również, choć w zgoła inny sposób Hubert Humka. Pozornie neutralny czy wręcz idylliczny krajobraz na fotografiach staje się sceną strasznych, traumatycznych wydarzeń. Czy odciskają one na nim swój ślad? Co to zmienia w jego doświadczaniu i postrzeganiu? Death Landscapes to zapis niewzruszonego pejzażu. Fotografia pomaga odkryć w nim rysy, pęknięcia, a nawet fizyczne blizny. Humka prześledził różne wydarzenia, które je pozostawiły - i te zbiorowe, jak bitwa wojenna czy zamach terrorystyczny, czy tragedie dotykające pojedynczych osób – ofiar seryjnego mordercy. Choć niewykluczone, że paradoksalnie jest to opowieść o człowieku – o jego ciemnej, mrocznej stronie duszy, a te fotografie zbliżają się do pokazania prawdy o tej duszy poprzez zapis konkretnych, wybranych miejsc i krajobrazów.


Tytus Grodzicki zaprezentuje fotografie pt. Deglet Nour. Wysmakowane, czarno - białe fotogeniczne zdjęcia nie pokazują Algierii taką jaka jest znana turystom, lecz są zapisem przeżyć, wizualnych odkryć i wspomnień autora. Grodzicki podpatruje ludzi, ich codzienne zajęcia i obecność w afrykańskiej scenerii. Interesująca prawda codzienności nie tylko zaciera różnice kulturowe między ludźmi, ale jest wysmakowaną ucztą dla wzroku oglądającego. Impulsem do powstania tego zestawu fotografii były: drobne radości, ludzka wspólnota, piękno człowieka i relacje między tymi wszystkimi elementami. 


Część fotografów i dziennikarzy ma swoją misję do wypełnienia. Ich zadanie to dać świadectwo prawdzie i w miarę bezstronnie informować, bo tylko tyle pojedyncze jednostki mogą zrobić. Wystawa 11.41 Michała Łuczaka to dokument utrwalający świat, który powstał po wielkim trzęsieniu ziemi w Armenii. Łuczak fotografując miasto Spitak odkrywa na swoich zdjęciach kolejne warstwy znaczeń i traum, którymi wypełnione jest, szybko i byle jak odbudowane miasto. To fotografia o tragedii ludzkiej i tragedii pejzażu. Uczciwa, głęboka, pokazująca też mocne trwanie ocalałych, którym rzeczywistość nie pomaga - mocny dokument o wielkiej katastrofie i swoistym pięknie zawartym w drobiazgach, detalach, również o tym jak można jednak żyć po końcu wszystkiego.


Aury śladów Tomasza Walczaka zabiorą nas w podróż po tajemniczych miejscach, które mają dla niego niezwykłe, fotograficzne znaczenie. Zdjęcia z tego cyklu zarejestrowane są na materiale Polaroid, który uwydatnia ich specyficzną magię. Przez fizyczną charakterystykę tego materiału, który powoli degraduje się, wpisują się w filozoficzną zadumę nad przemijaniem, nietrwałością i kruchością rzeczy, ludzi i świata.


Sławomir Mielnik przedstawiając swoje fotografie zatytułowane 20 udowadnia, że najważniejszy w jego fotografii jest Człowiek. Ten reporterski dorobek autora wypełniają fotografie przestawiające najzwyklejsze ludzkie bytowanie, banalną codzienność, sytuacyjne scenki pełne humanistycznego humoru, chwile tragiczne i podniosłe.


Marta Rybicka w projekcie Under wprowadzi nas w oniryczną fotografię wykonaną współczesnym telefonem komórkowym z wybraną przez autorkę aplikacją do nadawania fotografiom określonej, zaprogramowanej wcześniej estetyki. Autorka zagłębia się pod ziemię, w przestrzenie metra z uwagą śledząc fantasmagoryczne, często nierozpoznawalne ludzkie postacie zatopione w mroku – samotne jak i szukające bliskości i drugiego człowieka.


Laureatem corocznego konkursu pod hasłem Pokaż się został Adam Żądło z projektem Opuszczona wieś. To nastrojowa fotografia anektująca przestrzeń realizmu magicznego.  To również subiektywna opowieść o duchowym związku człowieka i zwierzęcia, a w sumie o szeroko pojętych więziach i ich utracie. 


Na wystawach towarzyszących zaprezentują się laureaci Fotomaratonu opolskiego i Opolskiego Towarzystwa Fotograficznego. Swoje wystawy będą również mieli: Fotoklub Opole, Wydział Sztuki Uniwersytetu Opolskiego i studenci Szkoły Filmowej z Łodzi.

Marek Szyryk

  • upload/db3a379434c911752deaa6493c15f242

    fot. Tomasz Walczak

  • upload/c67dbc1e9e14ac642e3155118aaf4bd9

    fot. Tomasz Walczak

  • upload/40e0ab42406727f0aa77ade97bea8961

    fot. Michał Siarek

  • upload/63988ed9b3f2fa618998f88ca39e0e11

    fot. Michał Siarek

  • upload/23a30ebe672054add1a6a782fc5e9daa

    fot. Krzysztof Miller

  • upload/b06071222362c430322711b4b134849a

    fot. Krzysztof Miller

  • upload/ca21b12901cb006f588227bc37f382b3

    fot. Sławomir Mielnik

  • upload/7689ffd140cc822ccc96551dad0a6bd9

    fot. Krzysztof Gołuch

  • upload/ea5b76855a7e3ec26aa791700b525017

    fot. Krzysztof Gołuch

  • upload/ddd6d4b45b2ed401919c89a6efe9e99c

    fot. Hubert Humka

  • upload/54d15eb0ec22f699e4a41ecaf553389f

    fot. Hubert Humka

  • upload/ae75deb26f2996ef91fb27c83bb16d90

    fot. Adam Tuchliński

  • upload/1ac3b4f5cb36fd34bf81455d55895021

    fot. Adam Tuchliński

  • upload/5e34aff5a91b026eef9e941599d3d198


© 2013 ZPAF Okręg Dolnośląski, projekt: SKUMAK DESIGNERS